جای خالی تولید ۱۳ میلیون تنی در صنعت پلاستیک

صنعت پلاستیک
جای خالی تولید ۱۳ میلیون تنی در صنعت پلاستیک

صفیه رضایی – گروه صنعت:

صنعت پلاستیک جزو صنایع مادر و سودده کشور است که مشابه دیگر صنایع با چالش‌هایی دست و پنجه نرم می‌کند.

فعالان این صنعت معتقدند ظرفیت تولید در صنعت پلاستیک از نظر اسمی بالای ۱۵ میلیون تن اما تولید واقعی حدود ۲میلیون تن در سال برآورد می‌شود. نگاه پررنگی به صنعت پلاستیک نشده است.

در حالی که این صنعت ظرفیت تولید و اشتغالزایی بالایی دارد. در بازارهای منطقه نیز ترکیه و عربستان ۲ رقیب عمده ایران در صنعت پلاستیک هستند.

سعید ترکمان، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران و رییس کمیسیون صادرات انجمن ملی پلاستیک ایران درباره وضعیت تولیدی در صنعت پلاستیک در گفت‌وگو با صمت تصریح کرد:

در تشریح وضعیت صنعت پلاستیک دو موضوع کلی وجود دارد؛ نخست رکود کلی در بازار که در این مدت تشدید شده است. دوم اینکه صنعت پلاستیک در ارتباط با صنایع زیادی است.

صنایع غذایی، بسته‌بندی، ساختمان، آشامیدنی و حتی صنایع ترکیبی نیازمند صنعت پلاستیک هستند. در واقع صنعت پلاستیک در تمامی بخش‌ها موثر است.

وی درباره چالش‌های اخیر صنعت پلاستیک گفت: رکود حاکم بر صنایع به‌طور قطع در صنعت پلاستیک هم تاثیر می‌گذارد.

به‌دلیل اینکه تامین‌کنندگان شرکت‌های پتروشیمی در بورس به سوددهی بیشتری برسند و بهره بیشتری بگیرند با بعضی از محصولات تغییرات قیمتی ایجاد می‌کنند. همچنان که در یک‌ماه گذشته برخی محصولات پتروشیمی با افزایش روبه‌رو شده‌اند که این اقدام قابل قبول نیست.

شرکت‌های پتروشیمی که بیشتر بورسی هستند برای جلوگیری از افت و بازدهی مطلوب در میزان سهام خود به دنبال مدیریت عرضه‌های خود در بورس کالا هستند که پاره‌ای اوقات بازار را دچار خلأهای مقطعی می‌کند.

به این صورت که تولیدکنندگان صنعت پلاستیک مجبور می‌شوند مواد اولیه خود را بالاتر از قیمت‌های جهانی از پتروشیمی‌های داخلی تهیه کنند.

تا جایی که در یک ماه گذشته برخی مواد اولیه تولید شده در پتروشیمی‌ها با قیمت بیشتر در بورس کالا عرضه شد در حالی که روند قیمت جهانی در منطقه خلیج‌فارس به صورت کاهشی بود. این مسئله خلاف جهت جریان‌های عادی قیمت‌گذاری بوده و به رکود در صنعت پلاستیک دامن‌زده است.

 

صنعت پلاستیک مکمل صنعت بسته‌بندی

ترکمان درباره مختصات صنعت پلاستیک بیان کرد: صنعت پلاستیک در رده سوم صادرات محصولات غیرنفتی کشور قرار دارد. بیش از ۵۰درصد واحدهای پلیمری به طور کامل تعطیل شده‌اند.

بقیه واحدها هم ظرفیت‌های تولیدی را کمتر کرده‌اند. به عنوان نمونه در استان سمنان در ماه گذشته ۵ واحد تولیدی تعطیل شده‌اند. هر چند این تعطیلی به صورت موقت است.

واحدهای تولیدی مشغول به‌کار نیز با ۴۰ درصد ظرفیت کار می‌کنند. همچنین مواد اولیه صنعت پلاستیک ۹۰ درصد در داخل کشور تولید می‌شود و ۱۰ درصد وارداتی است. وی درباره ظرفیت‌های تولیدی در صنعت پلاستیک افزود:

وزارت صنعت، معدن و تجارت ظرفیت پروانه‌های تولیدی در مقاطعی تا ۱۸ هزار واحد تولیدی در سال‌های گذشته اعلام کرده، این در حالی است که براساس آمار سایت بهین‌یاب صنعت و معدن واحدهای تولیدی صنعت پلاستیک در مجموع حدود ۴ هزار و ۵۰۰ واحد هستند که در این سامانه ثبت نام کرده‌اند.

واحدهای تولیدی متوسط و بزرگ در این صنعت که دارای پروانه بهره‌برداری و بقیه مدارک معتبر هستند ظرفیت تولیدی در حدود ۵/۶ میلیون تن در سال دارند. همچنین میزان مواد مصرفی در سال گذشته در صنعت پلاستیک نزدیک به ۳میلیون تن به‌وسیله پتروشیمی‌های داخل کشور تولید و در بورس کالا به واحدهای تولیدی عرضه شد.

مجموع واردات مواد اولیه صنعت پلاستیک حدود ۳۰۰هزار تن در سال است. رییس کمیسیون صادرات انجمن ملی پلاستیک ایران با بیان اینکه آمار تولید واحدهای کارگاهی و صنفی مشخص نیست، گفت: آمار گفته شده مربوط به واحدهای بزرگ، متوسط و صنعتی کشور است و در زمینه واحدهای کارگاهی، آمار دقیقی تا به امروز نداریم. وی درباره ظرفیت اشتغالزایی در صنعت پلاستیک ابراز کرد: ظرفیت‌های بسیاری در صنعت پلاستیک وجود دارد.

به‌عنوان نمونه کشور ترکیه با جمعیتی معادل ایران، در حدود ۸میلیون و ۴۰۰هزار تن مواد اولیه وارد می‌کند و در صنعت به کار می‌گیرد در حالی که در ایران مواد اولیه پلاستیک به‌صورت خام از سوی پتروشیمی‌ها صادر می‌شود. ترکمان افزود:

فعالان این صنعت در حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار نفر هستند که اگر از ظرفیت‌ها به درستی استفاده شود در بخش اشتغال عدد قابل توجهی به این ظرفیت می‌توان اضافه کرد؛ چرا که صنعت پلاستیک در اقتصاد کشور پیشران صنعت است.

براساس آمار گمرک بیشترین صادرات محصولات تولیدی پلاستیک ایران به کشور عراق، افغانستان و کشورهای آسیای میانه است و در رده بعدی به کشور ترکیه صادر می‌شود.

وی با بیان اینکه صنعت پلاستیک مکمل صنعت بسته‌بندی است، گفت: بسیاری از شرکت‌های بنام در بسته‌بندی محصولات تولیدی، پلاستیک را جایگزین شیشه و فلز کرده‌اند.

به‌عنوان نمونه در امسال در بسته‌بندی خرما به جای روش سنتی به‌کار بردن کارتن کاغذی از پلاستیک استفاده شد که تحول مطلوبی به شمار می‌آید.

این تغییر، باعث بهبود شرایط صادرات خرما و همچنین باعث شد که بازار بزرگ‌تری در اختیار تولیدکنندگان مواد غذایی و ترکیبات خرما قرار گیرد. به علاوه اینکه رضایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را هم به دنبال داشته است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درباره رقیبان صنعتی ایران نیز عنوان کرد: ترکیه و عربستان ۲ رقیب عمده ایران در صنعت پلاستیک هستند.

ترکمان درباره بروزرسانی صنعت پلاستیک با نوآوری و خلاقیت‌های جدید گفت:

صنعت پلاستیک این مزیت را دارد که به سادگی می‌تواند از آخرین فناوری روز جهان استفاده کند که این موضوع در چابکی و پیشرفت این صنعت موثر است. به‌ویژه اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان بسیار موثر در بخش‌های نانو و همچنین بخش‌های تخصصی صنعت پلاستیک نقش‌آفرینی می‌کنند.

 

نگاه کمرنگ به صنعت پلاستیک

هوشنگ پارسا، صادرکننده نمونه محصولات پلاستیکی نیز در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: صنایع تکمیلی و پلیمری در مقایسه با صنایع پتروشیمی در کشور ما رشد نکرده‌اند و به عبارتی فاصله زیادی بین این دو صنعت ایجاد شده است و نگاه به صنایع پلاستیک پررنگ نیست. پارسا با اشاره به دوران پساتحریم گفت: هر چند لغو تحریم‌ها اتفاق خوبی در صنعت است با این حال باید به یاد داشته باشیم که در این دوران شکل کسب‌وکار تغییر می‌کند. شرکت‌های قدرتمند خارجی به میدان رقابت وارد و اگر صنعتگران داخلی شیوه کسب و کار را ندانند، دچار مشکل می‌شوند.

ارزش‌افزوده بالای صنعت پلاستیک

همچنین عیسی غریبی کلیبر، تولیدکننده نمونه صنعت پلاستیک در گفت‌وگو با صمت عنوان کرد: رکود بازار، حجم بالای چک‌های برگشتی، قاچاق محصولات مشابه اجناس داخلی از کشورهای مختلف، کمبود نقدینگی و اجبار تولیدکنندگان به فروش مدت‌دار و اعتباری ۶ماهه، عرضه مواد اولیه پتروشیمی در بازار داخلی به قیمت بالاتر از قیمت جهانی برای تولیدکنندگان داخلی، هزینه‌های بالای سربار تولید و بهره‌وری کم نیروی کار از چالش‌هایی است که هم‌اینک در صنعت پلاستیک وجود دارد.
غریبی درباره ظرفیت تولید در صنعت پلاستیک تصریح کرد: ظرفیت تولید در صنعت پلاستیک از نظر اسمی بالای ۱۵ میلیون تن اما تولید واقعی حدود ۲ میلیون تن در سال برآورد می‌شود.
وی درباره اهمیت صنعت پلاستیک هم گفت: صنعت پلاستیک با توجه به موقعیت کشور ما از صنایع دیگر برجسته‌تر و کاربردی‌تر است؛ چراکه مواد اولیه آن بیش از نیاز در کشور تولید می‌شود و از این‌رو این صنعت حرفی برای گفتن دارد و در دنیا هم از موقعیت بهتری برخوردار است؛ زیرا تمام صنایع دیگر به آن وابسته‌اند؛ به‌عنوان نمونه بسته‌بندی تمام داروها، شیرینی و شکلات، قطعات خودرو، روکش کابل و سیم برق، لباس فرش و موکت، در و پنجره، لوله‌های آب و فاضلاب و گاز و لوازم منزل… همه از پلاستیک ساخته می‌شوند و جامعه‌شناسان، عصر کنونی را عصر پلاستیک نامیده‌اند؛ چراکه هیچ صنعتی در دنیا بی‌نیاز از پلاستیک نیست. این تولیدکننده گفت: صنعت پلاستیک ظرفیت اشتغالزایی بالا در قسمت تولید، قالب‌سازی، بسته‌بندی و حمل‌ونقل دارد. به‌عنوان نمونه هر مدل فلاش‌تانک پلاستیکی حدود ۶۰ قالب دارد که برای ساختن یک قالب، یک کارگاه قالب‌سازی با ۵ نفر نیرو در طول ۳ ماه مشغول به کار می‌شوند؛ همچنین برای تولید قطعات، ۶۰ دستگاه نیاز است و برای هر دستگاه به‌طور متوسط در شبانه‌روز ۵ کارگر و سرپرست مشغول کار هستند. از طرفی برای بسته‌بندی به کیسه‌های پلاستیکی، جعبه، کارتن و اقلام دیگر نیاز است؛ یعنی یک فلاش‌تانک وقتی در کشور تولید می‌شود به طور مستقیم و غیرمستقیم بیش از ۵۰۰ نفر را مشغول می‌کند و تمام مواد اولیه آن در کشور تولید می‌شود. این محصول ۲کیلو وزن دارد و هر عدد بالای ۱۰دلار صادر می‌شود؛ یعنی ۲ کیلو نفت (کیلویی ۷۰۰تومان) در اثر تبدیل به پلاستیک تا این حد ارزش‌افزوده در کشور ایجاد می‌کند. این تولیدکننده نمونه در پایان گفت: متاسفانه توجه دولتمردان بیشتر روی صنایع دیگر متمرکز شده و صنایع پلاستیک هیچ وقت مورد حمایت و لطف قرار نمی‌گیرند.

 

منبع: روزنامه‌ صمت

 

"

برچسب‌ها

"

دیدگاه‌ها

0 Comments

یک دیدگاه بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

"

محصولات مرتبط

تاریخچه کیسه‌ پلاستیکی

تاریخچه کیسه‌ پلاستیکی

چیزهای کمی هستند که به اندازه کیسه پلاستیکی در همه جا وجود داشته باشند. کیسه پلاستیکی محصولی پرکاربرد که نه تنها یک روش کارآمد برای حمل اشیاء است؛ بلکه به عنوان یک وسیله ذخیره سازی کارآمد و قابل استفاده مجدد نیز عمل می‌کند. با این حال، تعداد کمی از مردم واقعاً تاریخچه...

مزایای کیسه‌های خرید چاپی تبلیغاتی

مزایای کیسه‌های خرید چاپی تبلیغاتی

زمانی که افراد به دنبال رونق دادن به کسب و کار خود هستند، همچنان بر دیجیتال تمرکز می‌کنند. گوگل، سئو، یوتیوب، فیس‌بوک، اینستاگرام، توییتر و ... که همه این‌ها به سرعت برق و باد رقابت را از محصولات تبلیغاتی شرکت‌های قدیمی ربوده‌اند. ما در این مقاله مزایای کیسه‌های خرید...

با کیسه‌های زیپ‌دار پایدار تازگی غذای خود را شارژ کنید!

با کیسه‌های زیپ‌دار پایدار تازگی غذای خود را شارژ کنید!

تازه نگه داشتن طولانی‌تر مواد غذایی بهترین راه برای لذت بردن از غذا است و یکی از این راه‌ها نگهداری آنها در کیسه زیپ دار است. این کیسه‌ها، یکی از رایج‌ترین کیسه‌های نگهداری مواد غذایی هستند و می‌توان از آن‌ها برای نگهداری تقریباً هر چیزی مانند سبزیجات، میوه‌ها، گوشت، شیر، تنقلات و باقیمانده مواد غذایی در یخچال و فریزر استفاده کرد.
علاوه بر این، قفسه های فریزر و یخچال ما را مرتب و منظم نگه می دارد.

"

مطالب مرتبط

تاریخچه کیسه‌ پلاستیکی

تاریخچه کیسه‌ پلاستیکی

چیزهای کمی هستند که به اندازه کیسه پلاستیکی در همه جا وجود داشته باشند. کیسه پلاستیکی محصولی پرکاربرد که نه تنها یک روش کارآمد برای حمل اشیاء است؛ بلکه به عنوان یک وسیله ذخیره سازی کارآمد و قابل استفاده مجدد نیز عمل می‌کند. با این حال، تعداد کمی از مردم واقعاً تاریخچه...

مزایای کیسه‌های خرید چاپی تبلیغاتی

مزایای کیسه‌های خرید چاپی تبلیغاتی

زمانی که افراد به دنبال رونق دادن به کسب و کار خود هستند، همچنان بر دیجیتال تمرکز می‌کنند. گوگل، سئو، یوتیوب، فیس‌بوک، اینستاگرام، توییتر و ... که همه این‌ها به سرعت برق و باد رقابت را از محصولات تبلیغاتی شرکت‌های قدیمی ربوده‌اند. ما در این مقاله مزایای کیسه‌های خرید...

با کیسه‌های زیپ‌دار پایدار تازگی غذای خود را شارژ کنید!

با کیسه‌های زیپ‌دار پایدار تازگی غذای خود را شارژ کنید!

تازه نگه داشتن طولانی‌تر مواد غذایی بهترین راه برای لذت بردن از غذا است و یکی از این راه‌ها نگهداری آنها در کیسه زیپ دار است. این کیسه‌ها، یکی از رایج‌ترین کیسه‌های نگهداری مواد غذایی هستند و می‌توان از آن‌ها برای نگهداری تقریباً هر چیزی مانند سبزیجات، میوه‌ها، گوشت، شیر، تنقلات و باقیمانده مواد غذایی در یخچال و فریزر استفاده کرد.
علاوه بر این، قفسه های فریزر و یخچال ما را مرتب و منظم نگه می دارد.

Pin It on Pinterest

Share This